Een nieuwe stap: Sam Ridder heeft nu zijn eigen slagerij
“En dit is Coert, waar ik vroeger voor heb gewerkt,” zegt Sam Ridder met een glimlach terwijl we door de slagerij lopen. Voor hem voelt het alsof de cirkel rond is. Op 1 juli 2024 nam Sam een slagerij in Amstelveen over – een grote, maar logische stap na jarenlange ervaring in het vak. De slagerij in Alphen aan den Rijn, waar hij samen met zijn vader mede-eigenaar was, is verkocht. Nu staat Sam er op eigen benen, al is één ding hetzelfde gebleven: zijn samenwerking met For the People.
Nieuwe slagerij, vertrouwde samenwerking
De samenwerking met For the People begon al toen Sam nog in Alphen werkte. Destijds maakte hij kennis met het gemak en de ondersteuning die de samenwerking bood, iets wat hij ook in zijn nieuwe zaak niet wilde missen. “Het is gewoon makkelijk en het geeft mij rust. Ik hoef alleen maar de gewerkte uren en eventuele ziekte door te geven, voor alle andere vragen kan het personeel bij Merel terecht.”
Dat gemak is belangrijk voor Sam, die zich liever richt op zijn passie: de slagerij zelf. “Ik wil vooral bezig zijn met het vak en met mijn klanten. De administratie is een noodzakelijk iets, maar niet mijn favoriete taak.”

Weten waar je aan toe bent
Een ander groot voordeel van de samenwerking met For the People is de voorspelbaarheid in personeelskosten. “Omdat ziekte wordt gedekt, weet ik – als ik alle uren gewoon netjes bijhoud – altijd precies wat ik kwijt ben aan personeelskosten. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan.” Dat financiële inzicht geeft Sam zekerheid, iets wat cruciaal is bij het runnen van een eigen zaak.
Fieldmanager Merel: een vast aanspreekpunt
Naast het regelen van de administratie en personeelszaken, is de ondersteuning van fieldmanager Merel voor Sam een waardevolle toevoeging. “Merel heeft de kennis van bijvoorbeeld pensioen en contracten. Alles is gewoon goed geregeld.” Of het nu gaat om het opstellen van contracten voor nieuwe medewerkers, het oplossen van eventuele conflicten op de werkvloer, of gewoon even checken hoe het met hem en de zaak gaat – Merel is altijd bereikbaar en alles is gewoon geregeld.
Door For the People kan ik mij focussen op de slagerij.
Sam Slagerij Ridder

''Ik ben het gezicht van de winkel''
Wat Sam het liefst doet? In de slagerij staan, tussen de klanten en zijn team. “Het werken in de slagerij vind ik gewoon het leukst, daar ben ik het beste in.” Hij kent slager-collega’s in het vak die hun tijd grotendeels besteden aan administratie en minder op de werkvloer staan. “Dat is ook een optie, hè,” lacht hij, “maar ik kies ervoor om echt aanwezig te zijn in de winkel.”
Hoewel hij wekelijks zo’n drie uur besteedt aan administratie – zoals het betalen van facturen – ligt zijn hart bij de klanten en het ambacht. “Ik wil er zijn om mijn klanten goed te adviseren en mijn medewerkers te ondersteunen. Ik ben het gezicht van de winkel, dat vind ik belangrijk,” zegt hij met terechte trots.
Van een jonge medewerker die het vak leerde, tot de eigenaar van zijn eigen slagerij: Sam Ridder heeft een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Maar één ding is hetzelfde gebleven – zijn liefde voor het vak en zijn drive om het beste uit zijn zaak te halen.

Wil jij weten wat For the People voor jouw zaak kan betekenen?
Neem vrijblijvend contact op met Charlotte Scholte, Manager For the People Charlotte, via 06 – 51 37 92 07 of charlotte.scholte@forthepeople.nl.