Download persbericht
Het Centraal Planbureau (CPB) gaf aan dat de economie weer kan groeien vanaf 2021. Dat betekent dat veel MKB’ers mogelijk groei zullen ervaren. De afgelopen tijd lag de focus vooral op “overleven”. Hierdoor is bij velen het personeelsbeleid een secundaire taak geweest. Om nu toch die nodige groeislag te maken, moet men het personeelsbeleid primair maken. Juist nu. Want door goed presterende werknemers, groeit de organisatie. Dus, hoe krijgt de MKB’er een goed personeelsbeleid voor elkaar? For the People, HR-dienstverlener, geeft vier onmisbare tips!
Tip 1: Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige ondernemers
Een gelukkige medewerker zorgt voor een gelukkige werkgever. Want het zit namelijk zo. Als het personeel het niet naar zijn zin heeft, zullen zij zich minder inzetten. En het gevolg? De bedrijfsresultaten vallen tegen. Andersom werkt het ook zo. Wanneer het personeel wél plezier heeft, ervaren zij minder werkstress. Bovendien zullen zij gemotiveerder zijn. Daarnaast zullen ze beter presteren en meer hart voor de zaak hebben. Ook dit zal uiteindelijk vertaald worden naar positieve bedrijfsresultaten.
Maar hoe krijgt een MKB’er dit voor elkaar? Hoe zorgt de ondernemer voor gelukkige medewerkers? Dit kan alleen door een structureel, duurzaam en intensief personeelsbeleid. Daar kan een (externe) HR-manager bij helpen!
Tip 2: Bind medewerkers langer aan de organisatie
Ongelukkige medewerkers blijven korter bij dezelfde werkgever dan gelukkige medewerkers. Dit hoge verloop van personeel is een probleem waar veel organisaties mee worstelen. Een gespecialiseerde partij zorgt ervoor dat werknemers langer aan de organisatie verbonden willen blijven. Dit doen zij samen met de ondernemer. Ook de bedrijfsresultaten zullen nóg beter worden. Een HR-medewerker moet betrokken en oprecht zijn. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat vervelende situaties niet zullen optreden. Bovendien is intensief contact met de ondernemer en de medewerkers belangrijk. Dan worden problemen al in een vroeg stadium getackeld.
Tip 3: Neem een HR-manager aan of besteed het uit aan een HR-afdeling op afstand
Het geeft rust op de werkvloer als achter de schermen de personeelszaken goed zijn geregeld. Ook bevordert dit het werkgeluk van de medewerkers. Er zijn twee goede opties om de personeelszaken soepel te laten verlopen. Men kan een HR-manager aannemen of het uitbesteden aan een professionele HR-onderneming op afstand.
Optie 1: een HR-manager aannemen
De HR-manager is de enige persoon die fulltime bezig is met de personeelszaken. Het is een flexibele duizendpoot. Deze persoon is zowel een accountant, als een bedrijfskundige. Deze persoon houdt de salarisadministratie bij. Maar diegene denkt ook na over het personeelsbeleid. Tegelijkertijd is het ook een psycholoog, die dient als vertrouwenspersoon en ontwikkelcoach.
Optie 2: personeelszaken uitbesteden
Een tweede optie is de personeelszaken uitbesteden aan een externe partij. Dan is de ondernemer niet afhankelijk van slechts één persoon. In dit geval staat non-stop een volledige HR-afdeling klaar. Deze afdeling bestaat uit een grote groep mensen met diverse specialisaties. Van salarisadministrateur tot boekhouder en advocaat. En van HR-manager tot vertrouwenspersoon en ontwikkelcoach. Voor ieder onderdeel heeft deze externe partij een specialist klaarstaan. Deze partner maakt onderdeel uit van het team, maar opereert op afstand.
Tip 4: Ondernemen hoeft niemand alleen te doen
Een ondernemer kan ontzorgd worden in alle randzaken van het ondernemerschap. For the People is een mobiele afdeling Personeelszaken op afroep. Op het moment dat het nodig is, staan zij direct voor MKB’ers en bijbehorende medewerkers klaar. Zo kan de ondernemer in een periode van groeiende economie meegroeien met zijn personeelsbeleid.
Bij For the People is alles goed geregeld op de werkvloer. Zij zorgen voor duidelijkheid, veiligheid en een positieve werksfeer. Ze geven duidelijkheid en grenzen waarbinnen medewerkers beter functioneren. Daarom komen de HR Fieldmanagers regelmatig bij de ondernemers over de vloer. Om te horen hoe het gaat of waar ze misschien tegenaan lopen. Ook horen ze graag waar de ondernemer met het bedrijf naartoe wil. Tenslotte zijn deze gesprekken natuurlijk ook om vertrouwd te raken met de medewerkers. Door een goede relatie op te bouwen, zorgen zij voor een positieve sfeer. Bovendien zorgen zij met hun HR-dienstverlening voor coaching en begeleiding van de medewerkers. Want tevreden medewerkers, zorgen voor een beter bedrijfsresultaat. Benieuwd naar deze HR Fieldmanagers? Maak alvast kennis met Merel en Valerie van For the People!
For the People luistert en investeert in de ontwikkeling van mensen. Op die manier krijgen de MKB-organisaties de ruimte om te groeien met deze economie. Daarnaast biedt For the People juridische ondersteuning. Dat is handig als er een probleem mocht ontstaan. Zij nemen de personeelsadministratie uit handen en hun HR Fieldmanagers staan altijd voor de ondernemers klaar.
Voor de redactie
Bij For the People draait het om de mensen op de werkvloer. Want als professionele HR-organisatie is For the People de mobiele afdeling Personeelszaken voor ondernemers. Ondernemen is een vak op zich, net als goed werkgeverschap. Een ondernemer is per slot van rekening niet de zaak begonnen om chef personeelszaken of jurist te zijn. De diensten van For the People creëren rust en duidelijkheid op de werkvloer. Zo doet iedereen waar hij of zij goed in is. Danzijn de praktische zaken goed geregeld en staat een goede werksfeer voorop. Dat maakt werken leuker en lichter!
Meer informatie
Ga voor meer informatie naar de website van For the People of bel naar 010 – 789 10 98.
Voor aanvullend persmateriaal, neem contact op met Emiel Heinsbroek. Dat kan via emiel.heinsbroek@forthepeople.nl of telefonisch 06 – 193 737 54.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Volg dan For the People op LinkedIn, Facebook en Instagram.