Coronaregels

5 tips voor de communicatie rondom coronaregels

Hoe zorg ik dat klanten de coronaregels volgen in mijn zaak?

5 tips voor de communicatie rondom coronaregels

Iedereen is op de hoogte van de coronaregels. Maar hoe zorgt u als ondernemer of medewerker ervoor dat de klanten de regels ook echt opvolgen in uw bakkerij, slagerij, groothandel of fietsenwinkel? For the People geeft tips hoe u dit doet én hoe je als medewerker omgaat met klanten die negatief reageren op de regels.

1. Maak de regels bij de ingang duidelijk 

De ingang is het eerste wat uw klant ziet. Daarom is dit een goede plek om duidelijk te maken welke regels er gelden in uw zaak. Hang een opvallende poster op met de basisregels die gelden. Zeg hierbij wat de klanten juist wél moeten doen, in plaats van wat ze niet mogen doen. Dus niet: “U mag niet zonder mondkapje de winkel in”. Maar wel: “In onze winkel draagt u een mondkapje”.

2. Maak het visueel 

2. Maak het visueel 

Niet alle klanten lezen uitgebreid de poster die bij de ingang hangt. Maak daarom de regels die in de winkel gelden visueel. Plak bijvoorbeeld stickers op de vloer met: “Houd 5 broden afstand” of “Houd 1 fiets afstand”. Uiteraard met een afbeelding erbij! Een leuke manier om aandacht te vragen voor de afstandregel, geheel in de stijl van uw zaak.

3. Geef het goede voorbeeld 

Wij, als mensen, zijn vaak net kuddedieren. Dus geef het goede voorbeeld! Draag als medewerker ook een mondkapje, desinfecteer je handen regelmatig en houd afstand van de klanten. De klanten zullen eerder geneigd zijn zich ook volgens de regels door de winkel heen te bewegen.

4. Blijf de communicatie updaten 

Vaak heeft u vaste klanten die elke dag bij u brood komen halen, of hun favoriete stukje vlees. Na een tijdje valt die poster bij de ingang helemaal niet meer op voor deze klanten. Blijf de communicatie rondom de coronaregels daarom regelmatig vernieuwen. Kies een nieuwe plek voor de poster, geef het een andere kleur, of verzin een andere creatieve uiting!

5. Omgaan met negatieve reacties 

5. Omgaan met negatieve reacties 

Hoe goed de regels ook zijn gecommuniceerd in de winkel, als medewerker kan je negatieve reacties over de regels ontvangen van klanten. Dit is nooit leuk, maar het is belangrijk om de klant rustig te woord te staan. Luister naar de klant en toon begrip voor zijn frustraties of vragen. De klant zal zich gehoord voelen! Daarnaast kun je altijd doorverwijzen naar de regels van de overheid.

Heb je hier vragen over of wil je meer weten? Neem gerust contact op met je HR-Fieldmanager. We denken graag op álle vlakken met je mee!

Stel uw vraag aan uw HR-Fieldmanager!

Stel uw vraag aan uw HR-Fieldmanager!

Uw persoonlijke HR-Fieldmanager denkt op alle vlakken met u mee. Dus ook rondom de coronamaatregelen in uw zaak. Zullen we even bellen?
Contact met HR-Fieldmanager