Thuiswerken

Hoe haalt u alle voordelen uit het thuiswerken?

Hoe haalt u alle voordelen uit het thuiswerken?

Nederland werkt thuis. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaf eerder al aan dat de corona-maatregelen ervoor kunnen zorgen dat thuiswerken voortaan meer de norm wordt. Nu wennen we namelijk aan alle voordelen die de nieuwe manier van werken meebrengt.

Dit betekent niet dat kantoren volledig zullen verdwijnen, want natuurlijk missen we ook de gesprekken bij het koffiezetapparaat en het gezelschap van onze collega’s.

Het nieuwe normaal

Nu we thuiswerken, moeten we schakelen in ons ritme. Waar we voorheen werden afgeleid door gezellige kantoorpraat, zijn het nu thuisfactoren. Kinderen, een partner of de wasmand die ineens heel interessant is. Het nieuwe werken brengt echter ook vele voordelen met zich mee. We hebben bijvoorbeeld meer vrijheid om onze eigen taken en tijd in te delen. We zijn bijvoorbeeld minder tijd kwijt aan meetings. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 50% van alle meetings wordt gezien als een onnodige onderbreking van de dag.

Vijf tips voor het nieuwe werken

Vijf tips voor het nieuwe werken

De vraag is: hoe blijven we efficiënt werken in een omgeving die tegelijkertijd ook voor ontspanning is? Bij For the People geloven wij in de nieuwe manier van werken en alle voordelen die bij thuiswerken komen. Hieronder geven we de vijf beste tips voor het optimaal benutten van de nieuwe manier van werken:

1. Werkruimte

Het brein associeert bepaalde locaties met ontspanning en andere locaties met productief zijn. Merkt u dat u niet goed kunt focussen op de bank bijvoorbeeld? Richt dan een werkruimte in, enkel en alleen voor werken. Zo is het mogelijk om binnen uw huis, appartement of zelfs kamer een ruimte indelen die enkel is gericht op productief zijn en wanneer u u distantieert van de plek, nog steeds kunt genieten van vrije tijd en ontspanning.

2. Werk met deadlines

In plaats van het tellen van uren, kunt u nu zelf uw output bepalen. Hierbij is het belangrijk om prioriteiten te stellen en af te spreken met collega’s wanneer je bepaalde taken afrondt. Wanneer en hoe we hieraan werken, is aan onszelf. Wanneer we bijvoorbeeld een lange lunch nemen, kunnen we nu zelf bepalen om langer door te werken. Zolang de deadlines maar worden gehaald. Houd hierbij wel de agenda goed bij, want transparantie is nog belangrijker dan voorheen op het gebied van communicatie.

3. Communiceer duidelijk

3. Communiceer duidelijk

Hiermee bedoelen we naar iedereen. Niet alleen naar uw collega’s en leidinggevende over waar u mee bezig bent, maar ook naar bijvoorbeeld huisgenoten, vrienden en familie. Zo voorkomt u dat u uren met jouw vriendin aan het bellen bent om bij te kletsen over jullie workout-routine, of dat een moeder plotseling voor de deur staat wanneer u werkt aan een deadline. Dit sluit dan ook gelijk aan bij de volgende tip.

4. Stel grenzen in qua werk-en-privébalans

Voorkom dat u zich in een constante split bevindt. Het is nu gauw verleidelijk om langer door te werken. Het werk is immers nooit af en onze telefoon staat altijd aan. Het is daarom belangrijk om richtlijnen in te stellen en grenzen aan te geven. Wees hierin duidelijk naar de mensen om u heen. Bijvoorbeeld door tijdvakken aan te geven die zijn gereserveerd voor werk. Zo kunt u zich volledig focussen wanneer u werkt en na afloop kunt u uw hoofd vrijmaken voor leuke activiteiten en ontspanning.

5. Manipuleer uw brein

Zoals we al eerder vermeldden, komt focus voornamelijk vanuit het onderbewustzijn van ons brein. Dit geldt niet alleen voor het inrichten van een werkplek, maar ook welke handelingen we verrichten voordat we beginnen met werken. Zo voelen we ons daarom ook productiever wanneer we ons dagelijks routine aanhouden. Welke handelingen zijn belangrijk voor u om in de werkmodus te komen? Dronk u bijvoorbeeld een kop koffie op kantoor, voordat u begon met werken? Loopt u een blokje om, of doet u bijvoorbeeld een jasje aan en nette schoenen? Door ons brein te manipuleren, kunnen we optimaal focussen en het meest efficiënt onze thuiswerkdagen indelen.