Restaurants serveren geen hapjes en drankjes uit op volle terrassen. Fietsenwinkels verkopen geen fietsen. Kappers knippen geen nieuwe coupes. Veel kleine ondernemers zijn noodgedwongen gesloten of vanaf volgende week gedeeltelijk open voor bestellen en ophalen. Hun medewerkers hebben weinig tot geen werk. Wat kunt u als ondernemer dan toch doen met en voor uw personeel tijdens de lockdown? HR Fieldmanager Valerie adviseert ondernemers hierover en ze deelt graag haar tips.
1. Organiseer digitale brainstormsessies
Valerie: “Organiseer een online brainstormsessie en steek met uw hele team de koppen bij elkaar. Bedenk samen ideeën over hoe jullie de uren tijdens de lockdown goed kunnen besteden. Kunnen jullie bijvoorbeeld acties bedenken om meer klandizie te genereren voor wanneer jullie weer open zijn? Of kunnen jullie de klantbeleving in de zaak verbeteren?”. Een leuke en creatieve manier om samen te brainstormen en 100% coronaproof!
2. Vlog, blog en blijf verbonden met (nieuwe) klanten
Heeft uw onderneming nog geen socialmedia-accounts? Gebruik dan nu de tijd om deze op te starten! Valerie vertelt hoe u social media gebruikt om nieuwe klanten aan u te binden en oude klanten betrokken te houden: “Maak leuke ‘vlogs’ over de verschillende producten of diensten die u aanbiedt. Ook kunt u tips delen over uw producten in de vorm van een ‘blog’. Zo houdt u de huidige klanten betrokken en kunt u daarnaast ook nieuwe klanten aantrekken.”
3. Uw zaak in een nieuw jasje
Voor een grote schoonmaak of een likje verf door uw restaurant of kapperszaak heeft u misschien al lang geen tijd gehad. Een mooi project voor nu, als de financiële middelen het toelaten natuurlijk. Valerie: “Fris uw zaak op of steek het in een nieuw jasje. Denk hierbij aan schoonmaken, verven of herinrichten. Of gebruik de tijd om uw digitale systemen op te schonen of te verbeteren.”
4. Laat uw medewerkers groeien
Persoonlijke en professionele ontwikkeling van uw medewerkers is erg belangrijk. Voor hunzelf, maar ook voor het succes van uw onderneming. Bekijk daarom eens de mogelijkheden van onlinetrainingen. “Door uw medewerkers online trainingen te laten volgen doen ze extra kennis op. Hiermee voegen ze weer waarde toe aan uw product of dienst, voor als u de deuren weer wijd open mag doen voor klanten. Leuke bijkomstigheid: dit kunt u ook weer delen op social media om klanten te laten weten dat u uw producten of diensten verbetert.”
5. Breng uw product naar de klant toe
Vanaf volgende week is (online en telefonisch) bestellen en ophalen mogelijk voor niet-essentiële winkels. Maar u kunt uw product ook naar de klant toe brengen. “Bezorgen is nu een goed alternatief”, zegt Valerie. “Op deze manier kunt u uw klanten toch blij maken met uw producten en service. De klant blijft betrokken bij uw zaak. En dat is belangrijk voor als uw zaak straks weer helemaal open kan!”
6. Klein maar fijn
Wilt u tijdens de sluiting van uw zaak bezig zijn, maar is er geen budget beschikbaar voor grote projecten? Alle kleine ideeën tellen mee wanneer u uw medewerkers bezig wil houden of wil bouwen aan uw onderneming. Promoot uw winacties op een creatieve manier via social media of draag een steentje bij aan bijvoorbeeld de voedselbank door uw producten te doneren. Liever iets doen met het hele team? Ga samen een sport challenge aan om in vorm te blijven!
Met deze tips kunt u er samen met uw medewerkers het beste van maken, totdat uw zaak weer volledig open kan. En dan bent u helemaal klaar om weer veel klanten blij te maken! Wilt u graag dat uw persoonlijke HR Fieldmanager nog verder met u meedenkt? Neem gerust contact op.