Het nieuwe normaal breekt aan. Langzaamaan gaat de economie van het slot. Ondernemend Nederland kan weer verder. De nieuwe veiligheidsmaatregelen vragen om creatief denken bij de nieuwe inrichting van iedere sector. Maar wat houdt dat ‘nieuwe normaal’ eigenlijk in?
Veiligheid en gezondheid
Hygiëne is belangrijker dan ooit. Nog nooit eerder werd er zoveel desinfecterende handgel verkocht als nu. Deze hygiëne is belangrijk om een nieuwe uitbraak en een eventuele tweede lockdown te voorkomen. Dit vraagt om nieuwe manieren van werken en extra voorzichtigheid.
Op het gebied van werkruimtes is het belangrijk om afstand te houden van elkaar. Dit betekent dat we leven in een anderhalve meter-samenleving. In ieder geval tot er een vaccin uitkomt. De bezoekerservaring gaat veranderen. Ook zullen publieke ruimtes er anders uit gaan zien. Openbare ruimtes worden opnieuw ingericht en er ontstaan nieuwe manieren om bezoekers te ontvangen. Dit geldt voor alle sectoren. Van de kappersbranche tot de retail. En van de horeca tot de culturele sector.
Solidariteit
In de nieuwe wereld houden we meer rekening met elkaar. Dit zorgt voor een nieuwe manier van sociale omgang. Iedereen begrijpt dat het bijzondere tijden zijn. Daardoor worden we een stuk behulpzamer naar de mensen om ons heen. Er is veel ruimte voor nieuwe en sociale initiatieven. Grote supermarktketens kopen bijvoorbeeld al veel meer lokaal in. Bovendien doen consumenten vaker hun inkopen doen bij de lokale winkeliers.
Nieuwe kansen
Door de nieuwe manieren van werken en de nieuwe maatregelingen, zijn we als ondernemers verplicht om te innoveren. Dit betekent ook dat we creatief kunnen zijn. Zowel bij de herinrichting van uw organisatie als de ervaring voor de klanten. Had u altijd al ideeën over hoe het anders moest? Maar kreeg u niet helemaal de ruimte om deze door te voeren? Het nieuwe speelveld biedt nieuwe kansen! Het is tijd om onszelf en onze omgeving te verbeteren. Door het werken met reserveringen en tijdslots kunnen we bijvoorbeeld extra aandacht geven aan onze klanten. Ervaringen zullen hierdoor persoonlijker worden. Kortom: een tijd met veel vrijheid en kansen voor ondernemers om het nieuwe normaal in te richten.