KIeven Haarmode

Hoe kapperszaak Kieven de lock­downs doorkwam

Een kapperszaak van vader(s) op zoon. Hoe ervaarde Rob Kieven de lockdowns?

Hoe kapperszaak Kieven de lock­downs doorkwam

Drie generaties lang zit Kieven Haarmode al in de familie, sinds 1926. De huidige ondernemer van de kapperszaak in Zoetermeer, Rob Kieven, nam de zaak over van zijn vader. Wij spraken Rob over hoe hij de sluiting van zijn salon tijdens de lockdowns heeft beleefd en over zijn ervaringen als ondernemer. “Na de havo ben ik in de salon gaan werken, bijna 40 jaar geleden. En het is nog steeds een mooi bedrijf.”

Een echt familiebedrijf  

De kapsalon van Rob bestaat nu uit zeven medewerkers en ze knippen maar liefst 120 tot 130 klanten per week. Hoe hebben zij dit bereikt? Kieven Haarmode heeft niet altijd Zoetermeer als thuisbasis gehad. De opa van Rob was met de kapperszaak in Twente te vinden. In 1967 vestigde Rob’s vader de zaak in het Zuid-Hollandse Zoetermeer. “Mijn vader werkte bij zijn vader, en ook ik heb de zaak later overgenomen van mijn vader. Zoetermeer is hard gegroeid in de tijd dat de salon daar werd geopend. Dat heeft toen ook voor een grote groei van de zaak gezorgd.”

Eenzaam gevoel tijdens de lockdown 

Eenzaam gevoel tijdens de lockdown 

Net als andere ondernemingen moest de kapperszaak van Rob dicht tijdens de lockdown. Voor hem was dit een lastige tijd, vertelt hij. “Je weet op dat moment niet wat er op je af komt. Je bent eerst vooral bezig met zandzakken voor de deur slepen. Als ondernemer kan je je in zo’n tijd best alleen voelen. De confrontaties die door deze situatie ontstaan zie je in de maatschappij, maar ook in mijn onderneming.”

Vertrouwen in elkaar 

Omdat de medewerkers van Rob bij For the People in dienst zijn, kwam hij niet direct in aanmerking voor de NOW-steun vanuit de overheid. Daarom werd er gezorgd voor een passende financiële hulp. “Ik wist dat ik in een andere positie zat dan andere ondernemers, maar ik kreeg meteen duidelijkheid over hoe ik uit de brand geholpen zou worden. Het is niet vanzelfsprekend dat je als ondernemers pal achter elkaar gaat staan, maar dat vertrouwen was er. Dat heb ik erg gewaardeerd.”

Strategie bepalen voor na de lockdown 

Strategie bepalen voor na de lockdown 

Tijdens de sluiting hebben Rob en zijn medewerkers niet stilgezeten. Samen hebben ze hard gebrainstormd over hoe de dienstverlening nóg beter kan voor hun klanten. “Het idee kwam van mijn Fieldmanager Valerie. Samen met mijn team hebben we nagedacht over hoe we gezond blijven en nog gezonder worden als kapperszaak. Dat voelde heel goed.” En dat pakte goed uit. Eén van Rob’s medewerkers gaat trainingen organiseren voor het personeel, twee medewerkers nemen de sociale mediakanalen voor hun rekening én de marketingstrategie is flink uitgebreid.

Als je mij vraagt wanneer ik écht ondernemer ben geweest, dan was dat dit jaar.

Rob Kieven Haarmode Kieven

Tip van Rob: Blijf verbonden   

Inmiddels kan Rob zijn klanten weer verwelkomen en met een nieuwe coupe de deur uit laten lopen. Als Rob één tip zou mogen meegeven aan ondernemers in crisistijd, dan is het om verbonden te blijven met je personeel. “Je mag namelijk niet verwachten dat je personeel snapt in welke moeilijke positie je als ondernemer zit.” Voor elke ondernemer zijn trouwe klanten belangrijk. Je kunt heel goed aan je eigen medewerkers vragen om mee te denken over hoe je dit bereikt, vindt Rob.

Praatje tijdens het knippen 

Praatje tijdens het knippen 

Dat de kapperszaken weer open mogen, is erg belangrijk volgens Rob. Het kappersvak heeft namelijk een groot menselijk aspect, en dat heeft iedereen nu hard nodig. “Onze klanten komen niet alleen om hun haar te laten knippen, maar ook voor een praatje en persoonlijke aandacht. We accepteren mensen gewoon zoals ze zijn en op die manier kunnen we veel betekenen.”

Een nieuwe start 

Terugkijkend op de lockdowns, hebben de brainstorm en alle hulp die Rob heeft gekregen voor een hele positieve sfeer gezorgd. “Ik doe dit nu al 40 jaar. Maar als je mij vraagt wanneer ik nu écht ondernemer ben geweest, dan was dat het afgelopen jaar. We maken een nieuwe start en we zijn weer volop aan het pionieren, zie het als Kieven Haarmode 2.0″, lacht Rob. “We kijken weer vol vertrouwen vooruit.”