Als ondernemer wilt u het beste voor uw medewerkers. U zorgt dat ze plezier hebben in het werk, dat ze zich kunnen ontwikkelen maar ook dat ze genoeg salaris krijgen. Het wettelijk minimumloon verandert twee keer per jaar. Daarom moet u goed in de gaten houden dat u uw medewerkers niet te weinig betaalt. Onze accountmanager Michael vertelt hoe belangrijk het is dat ondernemers onderbetaling voorkomen.
Verrassingen achteraf
Michael komt soms ondernemers tegen die zijn of haar medewerkers helaas te weinig betalen. “Een ondernemer die ik ooit sprak, werd geadviseerd door een boekhouder. Later bleek dat een van de medewerkers jarenlang te weinig betaald kreeg. De medewerker had in dit geval zelf aan de bel getrokken. Het verschil moest met terugwerkende kracht worden betaald. Dat is voor een ondernemer heel vervelend, zij willen juist zekerheid en geen verrassingen.”
Onderbetaling komt hard aan bij de ondernemer.
Ondernemers meestal niet bewust van onderbetaling
Voor nieuwe klanten checkt Michael of alle zaken van de onderneming op orde zijn. “Op het moment dat we erachter komen dat medewerkers worden onderbetaald, spreken we dit eerlijk uit naar de ondernemer. Meestal is hij of zij zich hier niet van bewust, ze willen namelijk altijd het beste voor het personeel. Vaak komt het bericht hard aan bij de ondernemer, ze willen het juist goed regelen voor hun hardwerkende medewerkers.”
Naar een hoger niveau
“We zien dat niet alle ondernemers alle zaken goed op orde hebben. Bij For the People zorgen we dan ook dat alles tot in de puntjes is geregeld voor de klant. We zorgen niet alleen voor een correcte salarisadministratie. We tillen ondernemingen naar een hoger niveau door hun bijvoorbeeld te ondersteunen bij de ontwikkeling van medewerkers.”