“Heeft u de afgelopen 24 uur last gehad van klachten zoals hoesten of koorts?” Dit is een van de vragen uit de gezondheidscheck. Heeft u bijvoorbeeld een kapperszaak of een horecaonderneming, dan moet u vooraf de gezondheid van uw klant nagaan. Hoe doet u een correcte gezondheidscheck? En mag u dit ook uitvoeren bij uw personeel? Lees verder voor de belangrijkste informatie.
Welke vragen stel ik bij een gezondheidscheck?
De gezondheidscheck bestaat uit een aantal vaste vragen, opgesteld door de overheid. Beantwoordt de klant een van de vragen met een ‘ja’? Dan moet diegene helaas thuisblijven. Stel voor een goede check de volgende zes vragen:
1. Heeft u de afgelopen 24 uur last gehad van deze klachten?
- Hoesten;
- Verkoudheidsklachten;
- Verhoging of koorts;
- Benauwdheid of kortademigheid;
- Reuk- en/of smaakverlies.
2. Heeft u het coronavirus en is dit vastgesteld (in een lab)?
3. Heeft u een huisgenoot met milde coronaklachten en koorts?
4. Heeft u een huisgenoot met milde coronaklachten en benauwdheidsklachten?
5. Heeft u een huisgenoot met COVID-19? En heeft u in de afgelopen 10 dagen nauw contact gehad met uw huisgenoot?
6. Bent u in quarantaine omdat u nauw contact had met iemand die het coronavirus heeft of had? Of bent u in quarantaine omdat u uit een corona risicogebied bent teruggekomen?
Wat doe ik met de antwoorden van de gezondheidscheck?
Wanneer uw klant klachten heeft, is het zijn of haar verantwoordelijkheid om zich te laten testen en in quarantaine te gaan. De antwoorden die de klant geeft bij uw gezondheidscheck, mag u nergens registreren. Volgens de privacywet mag u niet zomaar persoonlijke medische gegevens opslaan. U mag de vragen van een gezondheidscheck dus ook niet vragen bij een online reservering, omdat u de gegevens in dat geval ook registreert.
Hoe zit het met de (online) registratie van contactgegevens?
Let op: bent u ondernemer in de horeca of heeft u een contactberoep? Dan moet u de gezondheidscheck uitvoeren (maar niet registreren), en daarnaast de contactgegevens van uw klanten registreren. Voor het registreren van deze contactgegevens moet u toestemming vragen, en de klant mag weigeren. Deze contactgegevens mogen alleen worden gebruikt voor bron- en contactonderzoek van de GGD en mogen niet langer bewaard worden dan 2 weken voor de horeca en 10 dagen voor de contactberoepen. Deze contactgegevens moet u goed beschermen en mogen alleen worden ingezien door de GGD.
Mag ik de gezondheidscheck ook doen bij mijn medewerkers?
Het is goed om te weten dat u uw personeel niet zelf mag controleren op corona door de vragen te stellen van de gezondheidscheck. Dit mag alleen een (bedrijfs)arts doen. Wanneer een van uw werknemers met klachten op de werkvloer is, mag u hem of haar wel naar huis sturen om de werkomgeving zo veilig mogelijk te houden voor u, andere medewerkers en de klanten.
Met deze vragen en informatie doet u een correcte gezondheidscheck bij uw klanten. Als ondernemer draagt u op deze manier bij aan minder verspreiding van het virus, maar ook aan een veilige werkomgeving voor uw personeel. Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Op het Ondernemersplein van de overheid staat meer informatie over de gezondheidscheck en over andere onderwerpen.