Susanne is een van de HR Fieldmanagers van For the People. Ze begrijpt als geen ander waar het hart ligt van onze klanten: ondernemen. “Onze klanten zijn bezig met het verbeteren van hun zaak of producten. Ze willen niet nadenken of de medewerkers wel in de goede schaal zitten of over een wijziging in de cao. Er gebeurt zó veel, dat is voor een ondernemer niet bij te houden. Daarom ontzorgen wij die ondernemers bij alle zaken rondom het personeel.”
Oplossingsgericht bij ziekteverzuim
Susanne houdt zich als Fieldmanager onder andere bezig met het ziekteverzuim bij haar klanten. “Wanneer er een medewerker kort- of langdurig ziek is, heb ik veel contact met diegene en de werkgever. Ik probeer erachter te komen wat de oorzaak is dat deze medewerker niet kan werken. Dan vraag ik soms: “Je vertelt nu dit, maar heb je er wel eens over nagedacht hoe dat komt? Hoe kan je dit veranderen en hoe kan ik daarbij helpen?”. Ik probeer daarin altijd zo oplossingsgericht mogelijk te werken. Vaak zorgt dit ervoor dat het welzijn van de medewerker verbetert en sneller weer aan het werk kan.”
Ik probeer altijd in oplossingen te denken.
In gesprek voor de beste oplossing
Zo had Susanne recent te maken met een medewerker die helaas langdurig ziek was. “Toen deze dame ziek werd, is ze naar haar eigen geboorteland gegaan. Het lukte de werkgever, die overigens net klant was geworden bij For the People, en andere instanties daarom niet om goed contact met haar te leggen.” Susanne heeft het verder overgenomen van de werkgever. “Ik ben met de medewerker in gesprek gegaan en we hebben besproken hoe zij erin stond. Ook heb ik het contact met de arbodienst opgepakt. Binnen twee maanden is er voor beide partijen een goede oplossing gekomen.”
“Ik denk dat ik mij goed kan inleven”
Hoe zou Susanne haar manier van werken omschrijven? “Persoonlijk. Ik ben wat ouder en heb zelf kinderen. Ik denk dat ik mij daardoor goed kan inleven. Wanneer medewerkers ziek zijn, vertellen ze mij soms veel over zichzelf. Dat is logisch, medewerkers durven ook niet altijd alles tegen hun werkgever te zeggen. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat het goed gaat met de medewerkers en dat ik werkgevers help om beter te communiceren.”
Een helpende hand
“Het is eigenlijk nooit klaar”, zegt Susanne over haar werk. “Als een klant met een probleem zit, antwoord ik als ik kan. Of ik geef aan wanneer ik erop terugkom.” Helpen doet Susanne graag, want het geeft haar een prettig gevoel als iets opgelost is. “Ik haal er veel energie uit als ik merk dat de klant of de medewerker mijn hulp op prijs stelt. Wat ik daarbij heel belangrijk vindt, is dat ik snel terugkoppeling geef op een vraag.”
Steun in de rug in deze tijd
Ook onze klanten hebben het zwaar door de coronacrisis en alle maatregelen die daarbij horen. “De ondernemers lopen tegen hun omzet aan, medewerkers vallen uit door ziekte en hun zaken moeten tijdelijk sluiten, zoals bijvoorbeeld kappers en cafés.” For the People helpt haar klanten door ze financieel tegemoet te komen. Susanne merkt dat dit veel rust geeft bij de ondernemers. “Het zorgt ervoor dat ze niet omvallen. Dat is ook onze taak.”
Onze hulp in deze tijd geeft rust bij de ondernemer.
Sterke samenwerkingen door vertrouwen
Hoe zou Susanne For the People beschrijven? “We zijn een heel open en sociaal bedrijf. We kijken echt naar de klant en hun medewerkers. Waar lopen zij tegen aan, hoe kunnen wij dit oplossen? Vertrouwen in elkaar zorgt voor een sterke samenwerking met medewerkers en ondernemers.”
Meedenken met u als ondernemer. Denken in oplossingen. Dat doen onze HR Fieldmanagers elke dag met veel plezier. Lees ook de verhalen van Fieldmanagers Emily en Merel!