Horeca-artikelen leveren aan hotels, kroegen en evenementen. Vóór, maar ook tijdens de coronacrisis. Daar zet een van onze klanten in de groothandelbranche zich iedere dag weer voor in. Ze hebben een breed assortiment. Van schuursponsjes en desinfectiemiddelen tot vleesmessen en terrasverwarmers.
Toen deze ondernemer ging samenwerken met For the People, waren er 14 medewerkers in dienst. De directeur was een groot deel van de week bezig met de personeelszaken. Zieke medewerkers aanmelden, vragen beantwoorden over loonstroken, opleidingen regelen en afspraken maken met de boekhouder over cao-wijzigingen en contractverlengingen. De directeur was zélf de afdeling Personeelszaken.
Alle zeilen bijzetten
De ondernemer had ook nog te maken met een arbeidsconflict met een medewerker. Deze persoon meldde zich vervolgens ziek. De directeur moest alle zeilen bijzetten om hier samen met een advocaat uit te komen. Door al dit gedoe had hij weinig tijd om bezig te zijn met waar hij het best in is, ondernemen.
Ik was als directeur zélf de afdeling Personeelszaken
Handen vrij voor ondernemen
De ondernemer had zijn handen vol. Hier wilde hij van af, en dat is begrijpelijk! For the People is in gesprek gegaan om te kijken hoe wij zijn werk lichter konden maken. De directeur vroeg zich af of het overdragen van het werkgeverschap een grote verbetering zou zijn voor zijn werknemers. Tóch gaf hij het een kans. Met succes! Twee weken later zei hij: “Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?”. De ondernemer en zijn personeel hadden ineens een volledige HR-afdeling tot hun beschikking.
Persoonlijke HR-Hulplijn
De zieke medewerker heeft zich na een aantal gesprekken met de persoonlijke HR Fieldmanager weer beter gemeld en verliet de organisatie met een vaststellingsovereenkomst. En ook voor de andere medewerkers stond hun eigen HR-Fieldmanager 24/7 klaar. Bijvoorbeeld door alles rondom ziekteverzuim te regelen. Maar ook de ontwikkeling en het werkgeluk van de werknemers staan hoog in het vaandel.
De HR-Fieldmanager staat 24/7 klaar voor al mijn medewerkers
Geen administratieve lasten meer
For the People regelt alle personeelszaken voor deze onderneming. We houden alle wijzigingen in wet- en regelgeving in de gaten en zorgen dat alle zaken hierop aangepast worden. Denk hierbij aan cao-wijzigingen of een nieuw wettelijk minimumloon. Daarnaast zorgt het administratieve team altijd voor tijdige betalingen van salarissen, sociale lasten, pensioenpremies en loonbelasting.
Hulp in goede én slechte tijden
In maart sloot de horeca genoodzaakt haar deuren. Ook onze klant zag met lede ogen aan hoe de orders uitbleven en er steeds minder werk was. De omzetcijfers kelderden gigantisch, maar doordat onze klant officieel geen personeel meer op de payroll heeft, verviel daarmee het recht op NOW-subsidie.
For the People staat er voor de ondernemer als het goed gaat, maar ook als het tegenzit. Onze HR-Fieldmanager heeft een oplossing op maat geboden. De omzetderving van onze klant werd in mindering gebracht op de weekfacturen. Zo hoefde hij drie maanden lang slechts een klein percentage van de loonkosten te betalen en kon hij zijn hoofd boven water houden!
For the People zorgde dat ik overleefde tijdens de horeca-sluiting
Gelukkige en gezonde medewerkers zorgen voor groei
De samenwerking van de groothandel met For the People groeide. Het verloop van medewerkers is teruggedrongen, doordat ze gelukkiger zijn op de werkvloer. Dit geldt ook voor het ziekteverzuim, dat was nog nooit zó laag. De ondernemer hoeft nu zelf nergens meer aan te denken en kan zich volledig focussen op de groei van zijn groothandel. En die is gegroeid, want inmiddels telt de onderneming 25 medewerkers!