nieuwe cao

Nieuwe cao voor bloemisten

Welke veranderingen zijn er voor bloemisten en medewerkers?

Nieuwe cao voor bloemisten

De sector van bloemisten had het niet makkelijk de afgelopen jaren. Daarbij trof het de export extra hard. Aan de andere kant bood thuiszitten en het nieuwe normaal ook een opleving voor de aanschaf van bloemen en planten in Nederland. Bovendien hebben de mogelijkheden van het internet een nieuwe dimensie aan de sector toegevoegd. Deze veranderingen kwamen al op gang voor het coronavirus. Sinds het nieuwe normaal is het een stroomversnelling in gegaan. In de nieuwe cao voor bloemisten zijn regelingen getroffen om het zo goed mogelijk voor de medewerkers te regelen.

Veranderingen in de cao voor werknemers

Sinds 2020 zijn er nieuwe regels omtrent de cao voor de bloemendetailhandel. Deze nieuwe cao voor bloemisten zal drie jaar geldig zijn, tot en met december 2022. Voor werkgevers is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de wijzigingen. Zo voorkomt u verrassingen op lange termijn. Het niet op tijd meegaan met de wijzigingen kan leiden tot boetes. De cao is namelijk algemeen verbindend verklaard (AVV). Ook geeft het een verkeerd beeld af naar uw medewerkers, wanneer personeelszaken niet goed zijn geregeld. Wat zijn de veranderingen? En wat kunt u doen om uw personeelszaken goed te regelen en eventuele boetes te voorkomen?

Salaris

Met ingang van de nieuwe cao gaan de salaristabellen er anders uitzien. De standaard arbeidsduur wordt verhoogd naar 40 uur per week. Ook worden de regels omtrent overwerken aangescherpt. Voor het berekenen van overuren wordt naar het hele jaar gekeken. Als medewerkers op jaarbasis 20% over de vastgestelde uren in het contract heen gaan, heeft de medewerker recht op de 133% loon over de uren boven de 20% overwerk.

Studiekosten en reisvergoeding

Studiekosten en reisvergoeding

Vanaf januari 2021 kunnen medewerkers aanspraak maken op een jaarlijks studiebudget. Dit budget heeft een hoogte van 0,5% van het bruto jaarinkomen. Het bedrag kan worden uitgegeven aan sectorgerichte trainingen en bijscholing. Ook zullen er veranderingen komen in de reiskostenvergoedingen. Bovendien is er een materiaalbedrag van € 30,- per week vastgesteld. Dit kan gebruikt worden om praktijkopdrachten uit te voeren op de stage- of leerplek. Vanaf januari 2021 krijgen medewerkers voor woon-werkverkeer een reiskostenvergoeding van € 0,15 per km. Dit geldt vanaf de elfde km per enkele reis.

Personeelszaken goed regelen

Administratief vergt het tijd en energie om personeelszaken goed bij te houden. Vooral wanneer er nieuwe regelingen worden doorgevoerd. Het is echter heel belangrijk om de zaken goed bij te houden. Niet alleen om eventuele boetes op lange termijn te voorkomen, maar ook om uw personeel een goed en vertrouwd gevoel te geven.

For the People is specialist op het gebied van HR en personeelszaken. Ook in uw sector. We zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelen en ontnemen uw last omtrent personeelszaken. Uw medewerkers en u kunnen altijd terecht bij ons met vragen. Zo kunt u zich bezighouden met waar u het beste in bent. Vervolgens denken wij met u over hoe we u kunnen helpen bij het runnen van uw zaak.

Wat kunnen we betekenen voor u?

Wat kunnen we betekenen voor u?

Bent u benieuwd wat we kunnen doen voor u en uw personeel? Neem contact met ons op of bekijk onze diensten.
Onze diensten