Iedereen weet dat je heel wat uurtjes van je leven doorbrengt op je werk. Dan is het toch belangrijk dat je je gelukkig voelt op de werkvloer? Je werkgever heeft hier een belangrijk aandeel in. Maar je kunt ook zelf zorgen voor meer werkgeluk. Wij geven je 3 tips die je vandaag meteen kunt toepassen.
1. Leer je collega's (nog) beter kennen
Je ziet je collega’s waarschijnlijk vaker dan je eigen vrienden. Misschien vind jij het dan wel prettig dat je elkaar goed kent, ook op persoonlijk vlak. Als je hier behoefte aan hebt, deel dan bijvoorbeeld welke leuke dingen je in het weekend hebt meegemaakt. Of vertel het als het even iets minder goed met je gaat. Zo kun je met elkaar lachen, maar ook elkaar steunen als het nodig is. Je zal merken dat je meer plezier krijgt in je werk als je een goede band hebt met jouw teamgenoten.
2. Blijf praten met je werkgever
Plan regelmatig een koffiemomentje in met je werkgever of leidinggevende. Zo heb je rustig de tijd om te laten weten waar je tegenaan loopt in je werkzaamheden. Het is ook een uitgelezen moment om je ambities te bespreken. Geef aan welke taken je graag wil uitproberen of wat je nodig hebt om te groeien als persoon. Je hebt de kans om je hart te luchten én om jouw plezier op de werkvloer te vergroten.
3. Vier jullie successen samen
Complimenten en erkenning voor je successen zorgen voor een bak aan motivatie. En dat voelt goed. Strooi dus vooral met complimentjes als je collega’s goed bezig zijn. Dan kun je ze gegarandeerd terugverwachten! Hebben jullie als team een mooi succes behaald? Vier ze. Organiseer een borrel, een leuk uitje of bak een taart. Een betere beloning voor jullie werk is er niet en het is een goede manier om buiten het werk leuke dingen te doen met elkaar.
Onthoud dat jij zelf verantwoordelijk bent voor je eigen werkgeluk. Ga jij deze tips meteen uitproberen?